I g a z, S z e r d a h e l y i c i n i k u s karrieristává a l a kulása nem elég motiváltan történik, a változás tehát csak s u g a l l j a, hogy a művészetről szóló t a g a d h a t a t l a n u l szép g o n d o l a t a i t e l j e sen h a s z o n t a l a n o k az érvényesülés versenyében. S z e r d a h e l y i utódja Csurka önpusztító, tetszelgóen t u d a t o s hőseinek, h i s z e n pontosan felmóri, hogy "a világ legjovlálisabb nagyhatalmával", a k o n t r a szelekcióval v a n d o l g a * Az integrálódás n e g a t i v a át i r t a meg Páakándi a Diákbolonditóban.
Dürrenmatt Az öreg hölgy látogatása cimü da rabjának 1959. júniusi, Kazán István r e n d e z t e bemutatóját említhet jük példaként, vagy Max Frischtől a Biedermann és a gyujtógátokat: e z t I 9 6 0, márciusától játszották a Katona József Színházban, Marton Endre rendezésében. Ám i g a z az i s, hogy ezek inkább a g r o t e s z k köré be sorolhatók, és ez e g y k o r i k r i t i k a tanúsága szerint groteszk v o l t u k a t i s a hagyományos r e a l i z m u s fölerősitésével i g y e k e z e t t bújtat- g a t n i a h a z a i interpretáció. Az abszurd, pontosabban a Godot térnyerésének k i örült, k i nem. Hegedűs Géza dühödt elutasító pamfletjére, Szabó György tapin t a t o s, de határozott ellenvéleményére még ma i s sokan emlékeznek. V i t a i d e, v i t a oda - 8 térnyerésből nem l e t t áttörés. Egyes szinhá- zakben, alkalomszerűen tünedeztek esek föl ahszurd darabok, az alapmüvek pedig egyre késtek. Csak néhány példára u t a l v a: A l b e r t Camus az abszurd előtörténete szempontjából mellőzhetetlen, már nyílegyenesen az irányzat felé mutató Caligulája csak 1976 január jában f o g színre kerülni Pécsett /rendező Paál István/.
V i s z o n t a f i a t e l értelmiség, a még nem "beérkezett" értelmiség fölháborodott, de n i n c s f o r u r a a. " / * A lát ványos igazságosztó leleplezés nem i s az ifjú értelmiség, hanem a sértett szerető szájából h a n g z i k e l, i g y hát e l m a r a d az optimizmus hirdetése a darab végéről* 5 3 7 Természetesen a társadalmi méretű szemhunyás, az e l nem inté z e t t számlákkal velő együttélés i s tisztázásra, feltárásra s z o r u l 66 n e t e téren kétféle kísérletről számolhatunk be. Egyrészt s Bulvár próbálkozott meg e kérdés tárgyalásával, m i k o r a főszereplő Író és a darabját színre hozó színigazgató kapcsolatát o t t r a g a d j a meg, hogy az igazgató v e r t e agyon az ötvenes években az Író apját. Az amúgy i s mellékszálként tengődő g o n d o l a t - mely i t t - o t t megdöbben tően Ízléstelenül v a n p o e n t l r o z v a - szavalatként adja elő a múlt rendezetlenségének nyomasztó légkörét* " B a k o n y i t A mi alapmagatartásunk e honban, úgy csinálni, m i n t h a!
100. M A G Y A R FILMHÍRADÓ - 52/4, 1954 Csárdáskirálynő. Kálmán Imre operettjét felujitotta a Fővárosi Operettszínház. A régi szövegkönyvet Békefi István és Kellér Dezső dolgozta át. Rendező Szinetár Miklós. Márk T i v a d a r a j e l m e z e k e t, Fülöp Zoltán a díszleteket t e r v e z t e. Németh M a r i k a, Honthy Hanna, F e l e k i K a m i l l és Homm Pál a z egyik jelenetben. Borvető János, Gyenes Magda és Rátonyi Róbert jelenete. 101. M A G Y A R FILMHÍRADÓ - 1/6, 1955 Kétmilliomodik néző a Faluszinházban. Gonda F e r e n c, a Faluszinház kétmilliomodik nézője értékes könyvaján dékot kapott. A z ünnepség után megtartott előadást a Gonda-család és Szécsény falu közönsége m e l e g t a p s s a l köszönte m e g. 102. M A G Y A R FILMHÍRADÓ - 1 2 / 4, 1955 10 éve játszik a Nemzeti Szinház. D a r v a s József népművelési m i n i s z t e r köszönti a jubiláló színházat. M a j o r Tamás átveszi a N e m z e t i Szinház részére adományozott Munka Vörös Zászló érdemrendet. 103. M A G Y A R FILMHÍRADÓ - 2 6 / 1, 1955 Szinházi hét Budapesten.
A választ nem ez, ami l e h e t n e; - a Szájhőssel párba ál lítva n y e r i e l keserű tanulságátt a fényes tehetség élőhalottá züllik, a zsebmetszőből vezérigezgató l e s z. Ez p e d i g o l y a n mélyebb kérdéskört, a szemhunyáson alapuló életformát érinti, mely szöges ellentéte a konszolidáció értékrendjének, s csak a 7 0 - e s évek végén j e l e n i k meg újra. /Kenéz hiába j e l e n t e t i f e l magát a minisztérium ban, kiderül, hogy a felsőbb s z e r v e k mindent t u d n a k a vezérlgezgató múltjáról, csak éppen s e n k i t nem z a v a r. / A k a r r i e r kérdésköre rögtön a kezdetnél összefonódik Csurka központi témájával - az értelmiségi önfeladásának, öneladásának problámájával. /45/ A szájhős Dékány L a j o s b a n az az értelmiségi lép először szín padra, a k i önkinző, saját magát, családját agyonbeszélő hősként áldozata és élvezője korának.
S o k - s o k alakítás, rendezés őrzi Apáthi I m r e emlé két. Utolsó szerepét a L y u k a z életrajzon cimü darabban játszotta. 135. M A G Y A R FILMHÍRADÓ - 1 2 / 1, 1 960 Kossuth -dij. T i z e n k i l e n c e n vették át D o b i Istvántól, az Elnöki Tanács elnökétől a K o s s u t h - d i j a t. Többek között Kossuth-díjjal tüntették kü Kárpáti Aurélt, Ruttkaí Évát és Weiner Leót. 136. M A G Y A R FILMHÍRADÓ - 1 2 / 5, 1 9 6 0 A k i n e k nem i n g e... Most - kivételesen - n e m a bemutatásra kerülő darabokról, h a n e m a né zőkről l e s z szó. P e r s z e, a k i n e k nem inge, ne vegye magára. E g y e s e k így kezdik és így folytatják. 7 óra pár perckor a szinházban. S az előadás végén. A k i n e m s z e r e t i a pankrációt. K é r e m hagyják már abba. N e m l e n ne jobb i g y? 137. M A G Y A R FILMHÍRADÓ - 2 0 / 5, 1960 L u d a s Matyi. Uj táncjáték bemutatására készül az Operaház. Szabó F e r e n c K o s s u t h - d i jas zeneszerző Ludas Matyi történetét dolgozta f e l. A balett koreográfusa Harangozó Gyula egyúttal Döbrögi nevezetes figuráját táncolja.
Ehhez a magyarázathoz azonban hozzá k e l l t e n n i még v a l a m i t. A konszolidáció gyümölcse 1968-ra beért.
638. 4027/1963 1963. VTJ. Oidipusz király. író: Szophoklész Rendező: M a r t o n E n d r e A N e m z e t i Szinház előadása. Szereplők: B a s t i L a j o s, G e U e y Kornél, B i t s k e y T i b o r, Makay M a r g i t, Gáti József, B a r s i Béla, B i h a r y József, K o h u t Magda, M a j o r T a m á s. : N e m z e t i Szinház, 1 9 6 2. ) 639. 3963/1963 1963. Amphitruo. 1032 m író: P l a u t u s T i t u s M a c c i u s és D e v e c s e r i Gábor Zeneszerző: Szőlőssy András Rendező: Huszár Klára A z E g y e t e m i Szinpad előadásában. Szereplők: Szakáts Miklós, Ráday I m r e, Mészáros Ági, Mendelényi V i l m o s, F o d o r Tamás, U j l a k y László, C s e r n u s Mariann, F a r a g ó Sári és K o c s i s K a t a l i n. : E g y e t e m i S z i n pad, 1 9 6 2. ) 640. 6801/1964 1964. 5. A parancs 16 s e p m a g 280 m Zeneszerző: W i l l i a m Bukowy Koreográfus: E c k I m r e A P é c s i balett előadása. ( B e m. : Pécsi N e m z e t i Szinház, 1 9 6 2. ) 641. 5015/1964 1 964. Előjáték a L e a r királyhoz.
I l y e n körülmények között p e d i g szó sem l e h e t e t t egészséges "pályaalkalmassági" kiválasztódásról. A h o l a k e r e s l e t huzamosan nagyobb a kínálatnál, o t t a l e g r o s s z a b b minőség i s eladhstó. Nehéz v o l n a megállapítani, hogy ez a hiánygazdálkodás átgondolt t e r v e k jegyében, vagy spontán a l a k u l t k i, anélkül, hogy bárki bármit i s t e t t v o l n a. A n n y i m i n d e n e s e t r e b i z o n y o s, hogy az illetékesek vagy nem r e n d e l k e z t e k a koncepcionális előrelátás képességével, vagy nem alkalmazták a z t a g y a k o r l a t b a n. A színházi vezetőket például - akikről mégsem hihető, hogy ne vették v o l n a észre, mennyire hiá n y o z t a k mellőlük a f i a t a l o k - a saját helyzetükből adódó b e l h a r c o k kötötték l e. A színházakban u g y a n i s ekkortájt kettős vezetés v o l t: főrende zők és igazgatók "konzulátusa" irányított. Az elérendő - egyébként h e l y e s - közvetlen cél az igazgatói-főrendezői p o s z t o k összevonása l e t t. /Helyesnek azért nevezhető, mert az a d o t t személyi párosítá sokban messze nem azonos képességű szakemberek kerültek össze.